Formule 1: Mercedes drtí konkurenci díky kanibalizování na Trabantech

Stuttgart, Zwickau – Rosberg, Hamilton, Mercedes. Po třech závodech letošního ročníku seriálu závodů Formule 1 se zdá, že je o výsledku celé série rozhodnuto už nyní. „Jak je máme chytat, když mají ti parchanti mají tak zkur..ný motory,“ odplivl si loňský šampion Sebastian Vettel (volně přeloženo, v originální větě se objevilo devatenáctkrát slovo ‚fuck‘ v různých variantách).“No, co vám mám říct? Je to prostě na hovno!“ dodal donedávna velmi slušný Vettel. Jeho ještě vloni dominantní vůz Red Bull je letos stejně jako například tým Ferrari jen poloviční a ještě donedávna favorizované stáje se musejí dívat, jak je porážejí trpaslíci typu Force India.

Letošní zásadní změnu poměrů ve formuli způsobila revoluce v pohonných jednotkách a přechod na přeplňované šestiválce podle všecho nejlépe zvládla německá autoobilka. „Ti debilové znesvětili Formuli 1, ty jejich motory snad mají bloky z nějakých dvoutaktních prskoletů, nebo co,“ utrousil Fernando Alonso od Ferrari. „Ano, je to pravda. Letošní motory Mercedes jsou postaveny na bázi pohonných jednotek Trabant. Je to osvědčená německá technika, spolehlivý a přitom jednoduchý motor nadčasové konstrukce,“ popsal sportovní ředitel a spolumajitel stáje Mercedes Toto Wolf.

MOTORY PRO FORMULE. Zdrojem úspěchů ve Fomuli 1 je stařičký dvoutaktní motor z Trabantu 601. Z orgánů, amputovaných ze tří legendárních dárcovských plastových vozů, sestaví technici Mercedesu v Británii jeden přeplňovaný agregát o objemu 1,6 litru se zabudovaným systémem rekuperace energie. S těmito motory jezdí také stáje McLaren, Williams či Force India.
 

Automobilka ze Stuttgartu se rozhodla pro návrat turbomotorů do seriálu zopakovat postup, který se před léty osvědčil při vývoji legendárního turba BMW M12. Tento zuřivý agregát kraloval poli formulí na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let a i on měl původ v ojetých autech. Bavorská automobilka dokonce používala bloky motorů z vyřazených sériových strojů – materiál byl totiž už vyzrálý, bez vnitřního pnutí a bylo zde menší riziko prasknutí extrémně namáhaného bloku. „Stejné je to i s trabanty. Na vrakovištích po celém východním Německu je těchto bloků stále dost a vyzrálé jsou už také dostatečně,“ popsal další spolumajitel Mercedesu, legendární pilot Niki Lauda.

Podle Wolfa se nejvíce osvědčily motory, které ležely několik let na dešti; trabantům zdá se vůbec prospívá nevlídné zacházení. „Bloky motorů jsou v okolí všech výrobních hal ve Stuttgartu a dělníci na ně chodí močit. Zásadně to zvyšuje to jejich spolehlivost,“ doplnil Wolf s tím, že technici Mercedesu  potřebují na každý přeplňovaný formulový agregát orgány od tří dárcovských trabantů. „S přeplňováním problémy mít asi nebudou, mě se to přechcává pořád,“ komentoval předseda českého Trabant vehicle clubu Jan Pochva.

Počínání rivala však neuniklo dalším dvěma dodavatelům pohonných jednotek v seriálu Formule 1. Francouzský výrobce Renault, který dominoval v posledních letech, se rozhodl vsadit také na techniku z někdejšího východního bloku – jeho volba padla na osvědčené vzduchem chlazené dvanáctiválce  z nákladních aut Tatra 111. Výhodou je, že jde o jednolitý blok, daní za spolehlivost a výkon je však vyšší hmotnost.“Z toho motoru čiší jistota, je to prostě kus železa. Musel jsem ale přibrat třicet kilo, aby nemělo auto moc zvednutý čumák,“ popsal Vettel.

TATRA2 auto
UMÍME TO POSTAVIT? Základem nových formulových motorů Renault, s nimiž jezdí mimo jiné i tým Red Bull, se má stát polovina osvědčeného vzduchem chlazeného dvanáctiválce z nákla’dáků Tatra.

Italské Ferrari se snaží náskok soka dohnat obdobným postupem, jaký zvolil Mercedes. I v týmu z Maranella vsadili na jednoduché dvouválce – v jejich případě jde však o jednotky z legendárního stroje Fiat 500 nebo z jeho polského bratra Fiatu 126 Maluch. Tento motor sice charakterizuje neposednost, způsobená závažím na klikové hřídeli, je však také známý svou nízkou spotřebou. A to by mělo být při zavedení limitu sta kilogramů paliva na závod výhodou. „No, zatím testujeme a je to trochu divočina. Ale už jsem se naučil vypínat motor před semaforem, a z kopce vyřazujeme,“ popsal Fernando Alonso.

fiat
DÁRCE A PŘÍJEMCE. Tým z Maranella se rozhodl sáhnout do koncernových zdrojů a pro motory do formulí chce využívat bloky z legendárních Fiatů 500. Na snímku vpravo je testovací umístění nového úsporného agregátu do vozu Fernanda Alonsa.